Gatelaget på tur til Napoli - byen som aldri glemmer Maradona

- Et minne for livet

Annonse:

Etter å ha vunnet årets siste regionturnering for Gatelag på hjemmebane 24.okt var det endelig klart for den lenge planlagte og etterlengta turen til Napoli. Vi begynte å jobbe dugnad for å finansiere turen for godt over et år siden. Hele turen ble dekket av penger vi selv har jobbet inn, eller vi har mottatt midlene på annet vis, som for eksempel gjennom gaver fra gode støttespillere. Vi har fått mye hjelp av FORZA Ranheim, og vi vil gi en spesiell takk til Fagtrykk AS for tidenes dugnadsoppdrag! Så nå hadde vi fortjent en tur jeg tror ingen vil glemme med det første.

Dag 1: Kl 03.10 på natten sto Ivar klar utenfor hos meg for å plukke meg opp i Ranheims egen 9-seter, Tomas var hentet før meg og var på plass. Så ble det melkerute ut til Værnes for å få med alle, først Leo, så Sebastian og Gentrit, før vi plukket opp Eva Hansen på Sveberg. Trøtte som bybud var reisefølge på 13 på plass i avgangshallen på Værnes kl 04.05. Flyet til Amsterdam skulle gå 06.00 og vi hadde god tid til både kaffe, frokost og gode historier før KLM fløy oss til Amsterdam for mellomlanding før videre avgang til Napoli.

Alle fly i rute, ingen forsinkelser eller annet styr og ca kl 12.00 på formiddagen lørdag 28.10 var vi framme i Napoli. En fantastisk by som fremdeles bærer preg av fattigdom og store kontraster. Vi innkvarterte oss på et 4-stjerners Hotell som var bygd i 1908 og alle lå på dobbeltrom med utsikt over Napolibukta. Vi spiste lunsj etter å ha kommet i orden på hotellet.

Etter lunsjen var det klart for Mesternes Mester på ei strand like ved hotellet. Sandvik, Stene og Hansen er opptatt av samhandling, lagmoral og garderobekultur og tema for Mesternes Mester ble da selvsagt «Lagånd». Selv om de fleste hadde sovet lite eller ingenting natten før avreise var Mesternes Mester preget av full tenning, konkurranseinstinkt, latter og overskudd til å krangle med en særdeles dårlig dommer (les Ivar). På kvelden var vi ut og spiste middag på en restaurant mellom trange smug hvor klesvasken hang fra den ene siden av gaten til den andre, akkurat slik vi kan se på postkort fra Italia. Det gikk for det meste i pizza og pasta og stemningen kunne ikke bli bedre enn da musikere på saksofon kom og spilte «Bella Ciao» ved bordet vårt. Etter middagen tok vi kvelden og dro tilbake på hotellet.

Dag 2: Vi møttes til frokost 09.00, men da hadde jeg inntrykk av at alle hadde vært oppe ihverfall fra klokka 08.00. Alle gledet seg til kveldens og turens høydepunkt Napoli – Milan. Det var 12 timer mellom frokost og kamp, det vil si – mange timer å utforske Napoli på.  Dag 2 av Mesternes Mester var preget av samarbeidsoppgaver 2 og 2, både på stranda og i vannet. Gatelaget skapte liv og røre og fikk etter hvert publikum og applaus. De lurte nok på hvem dette fotballaget fra Trondheim og Norge var, ingen hadde hørt om Ranheim Gatelag. Etter blod, svette og tårer gjennom timer med konkurranser og lagbygging var det tid for bading og litt avslapping. Etter lunsj som besto av type gatekjøkkenmat fra ei campingvogn med glitter og stas gikk vi til det berømte Spanske kvartalet og Maradona-torget i Napoli.

Saken fortsetter under bildet

Det er tydelig at Maradona fremdeles er fotballguden, han som løftet en hel by ut av rennesteinen. Vi ser Maradona overalt. På store og små statuer, på drakter, bilder og på vegger. Maradona gav Napoli stoltheten tilbake og for det glemmes han aldri. Så begynte tiden å nærme seg kamp. Vi hadde skaffet egen transport til og fra stadioen, noe jeg tror var veldig smart. Det er greit å slippe undergrunn og det stresset det kan medføre seg. Når vi ankom Diego Armando Maradona Stadion var det kaos utenfor, div røyklukt lå som et teppe over stadion, men under stødig ledelse fra Sandvik fant vi inngangen vår og det var helt syk stemning 75.min før kampstart. Når vi kom inn på stadion kunne jeg kjenne gåsehud på armene av det som møtte oss. Det var egen DJ før kampen, og full arena, 55 000 tilskuere. Helt magisk følelse. Førsteomgang var AC Milan det beste laget, og Oliver Giroud headet inn to mål før pause. Da spurte jeg Ivar Sandvik om han hadde tro på at Napoli skulle snu det i andreomgang. – «egentlig ikke», svarte Sandvik med skuffelse i blikket. Men i pausen byttet Napoli midtstopper, og vi fikk en norsk spiller på banen da Leo Østigård kom inn. Og han var absolutt med på å snu kampbildet, Giroud fikk ikke til noen ting etter Østigård entret matta. Napoli fikk sin første scoring tidlig i andreomgangen. Og 2-2 etter halvspilt andreomgang. For et liv og en galskap det ble på scoringen, skikkelig gåsehud følelse. Den kampen blir definitivt et minne for livet.

Dag 3: Også denne dagen startet med frokost 09.00. Ivar, Robert og Eva startet hver dag med møte kl 08.30. Ingenting av dagen ble overlatt til tilfeldighetene! Oliver og Julio startet dagen med en lett joggetur, noen i hotellets gym, men de fleste startet dagen med en god kaffe. Etter frokost dro vi med taubanen Funicolare Centrale for å se på et veldig gammelt slott med utsikt over hele Napoli og Napolibukta. Der hadde vi piknik og avsluttende Quiz i Mesternes Mester. Quizen var preget av mange merkelige spørsmål om alt fra Napoli, Robert Stene sin fotballkarriere, Evas dansekarriere, mat, historie, geografi og biler. Leo stakk av med seieren sammenlagt, vi gratulerer! Turen var ikke preget av alt for mye fritid på egen hånd, men nå fikk vi noen timer der folk fikk gjøre som de ville. Det ble mye shopping av suvenirer, klær, sko, fotballdrakter, kjøleskapsmagneter og gaver. Mange tok en liten strekk og en hvil på hotellet, det ble lange dager og fullt kjør! Så var vi klare for den siste middagen med gjengen for denne gang. Siste middag ble fortært på Napolis og kanskje Italias beste pizzarestaurant, nemlig Michelinrestauranten, 50 Kalo. Det sies at pizzan`s opprinnelse er fra Napoli, det kan nok stemme. Meget god pizza!!! Reisebudsjettet rommet ikke taxitur tilbake fra restauranten til hotellet, så da var det bare å ta beina fatt igjen. Sikkert lurt, stappmette som vi ble. Tilbake til hotellet hedret vi Leo som vinner av Mesternes Mester, tok lagbilde og oppsummerte turen med takknemlighet og gode følelser.

Pizza gatelaget napoli.jpg

Avreisedagen startet med nok en god og trivelig frokost. Alle ved samme rundbord gjør noe med fellesskapet. Kl 10.30 dro vi til Napoli internasjonale lufthavn, med mellomlanding i Amsterdam ankom vi Værnes kl 23.15. Samme melkerute tilbake, alle ble kjørt til døra og jeg tror samtlige hadde fått et minne for livet på denne turen.

Vi takker alle samarbeidspartnere for å hjelpe oss med å gjøre denne turen mulig, ingen nevnt, ingen glemt!!. Vi takker Ranheim som klubb for at dere legger ting til rette for oss. Sist men ikke minst vil vi takke Eva Hansen, Ivar Sandvik og Robert Stene for at dere ga oss et sterkt minne for livet ved å realisere denne turen.