2010-2017 : SPILL I 1. DIVISJON OG OPPRYKK TIL ELITERSERIEN

Første sesongen på nivå to i norsk fotball på hele 48 år. (Foto: Jørn Engberg)

Annonse:

De 6 første hjemmekampene ble spilt i ABRA hallen da tribunene på DNB NOR Arena var under bygging. Vi fikk en flying start med tabelltopp etter 7 kamper.

Åpningskampen på vår nye arena var mot Løv-Ham 11. juli 2010 , men vi tapte litt overraskende 1-3. Sesongen endte til slutt med en meget flott 5 plass og vi spilte oss helt til kvartfinalen i cupen hvor vi hjemme mot Strømsgodset tapte 1-2 i en kamp hvor vi var fullt på høyde med Eliteserielaget.  I kvalifiseringskampen for opprykk tapte vi 1-2 borte mot Eliteserielaget Hønefoss. Hovedtrenere var Per Joar Hansen og Otto Ulseth.

Sesongen 2011 ga oss en sterk 4. plass med hele 52 poeng. De ble ikke spilt kvalifisering dette året. I cupen nådde vi 3.runde etter tap hjemme mot Alta e.e.o og straffespark. Hovedtrener var Aasmund Bjørkan.

Sesongen 2012 kom vi på 7.plass med 43 poeng og vi røk meget overraskende ut av cupen i 1. runde bort mot Verdal. Hovedtrener var Aasmund Bjørkan.

Sesongen 2013 endte med en 4. plass med 48 poeng og play off  til Eliteserien hvor vi slo HamKam og Mjøndalen, men tapte over 2 kamper i de avgjørende kampene mot Sarpsborg. I cupen kom vi til 4. runde etter å ha slått Ålesund 4-2 e.e.o i 3. runde. I 4.runde møtte vi Molde borte og tapte 0-6. Hovedtrener var Trond Nordsteien.

I sesongen 2014 kom vi på en 7 plass, 2 poeng unna play off spill med 46 poeng. I cupen slo vi sensasjonelt storebror RBK på Lerkendal med 4-3 e.e.o. i 3. runde etter å ligget under med både 0-2 og 2-3. I 4.runde trakk vi Brann borte hvor vi tapte 2-4. Hovedtrener var Trond Nordsteien.

Sesongen 2015 ble en litt turbulent sesong med en 6.plass i serien og playoff hvor det ble tap borte mot Kristiansund, 0-1. I Cupen røk vi ut i 3.runde hjemme mot Åsane med 0-2. Halveis i sesongen tok assisterende trener Svein Maalen midlertidig over som hovedtrener for Trond Nordsteien i noen kamper før Ola Bye Rise ble ny hovedtrener resten av sesongen.

Sesongen 2016 ble Svein Maalen ny hovedtrener og vi endte på en 9 plass i OBOS-ligaen med 39 poeng. I cupen røk vi ut allerede i 2. runde, med tap 1-2 borte mot Nardo.

Sesongen 2017 ble en sesong som vil bli husket i mange, mange år med en sterk 4. plass og hele 52 poeng i serien. I cupen ble det exit i 3. runde med tap 0-2 hjemme mot Kristiansund, men det betydde ingenting all den tid vi gikk hele veien igjennom play-offen og rykket sensasjonelt opp til Eliteserien etter å ha slått Sogndal 6-4 e.e.o og straffer. En begivenhet for historiebøkene denne kjølige og regntunge desember-kvelden på Extra Arena. Hovedtrener var Svein Maalen.

8- årsperioden med sesongene i Adecco/ Obosligaen fra 2010 til opprykket i 2017 har foruten meget gode sportslige prestasjoner vært preget av store utfordringer knyttet til klubbøkonomi, organisasjon og anlegg. Ytterlighetene har vært enorme med kampen mot konkurs som det ene ytterpunktet og opprykket til Eliteserien; bare måneder etter konkursspøkelset;  som det andre.

I denne perioden har klubben hatt mange spillere som etter å ha tatt turen innom Ranheim har realisert sine drømmer om spill på et høyrere nivå. Nevnes kan Brede Moe, Simen Wangberg, Pål Helland, Aslak Fonn Wittry, Torgil Gjertsen, Kristoffer Løkberg, Ola Solbakken, Bendik Bye, Gjermund Åsen, Fredrik Midtsjø og Christian Eggen Rismark. Mange av disse var også med oss opp i Eliteserien sammen med mange spillere som for første gang fikk smake på Eliterseriespill. I tillegg fortsatt de sin gode utvikling etter vår sensasjonelle førstesesong i Eliteserien i 2018 og nedrykket fra Eliteserien i 2019; dvs å realisere drømmen om fortsatt spill på et høyt nivå og for noen også steget ut i Europa.

Annonse fra Obos-ligaen: